2025-01-07

Taalmaatjes: spelenderwijs Nederlands leren


Nederlands oefenen buiten de klas

Verschillende lokale besturen organiseren diverse initiatieven voor anderstaligen om hun Nederlands te verbeteren. Deze activiteiten omvatten onder meer conversatietafels en taalcafés, waar anderstaligen de kans krijgen om Nederlands te oefenen met Nederlandstalige vrijwilligers. Een concreet voorbeeld van zo'n initiatief is "Taalmaatjes" in Zaventem, waar kinderen van het 1ste leerjaar op een speelse manier worden gestimuleerd in het Nederlands. Op woensdagnamiddag worden ze ondergedompeld in de Nederlandse taal, met de hulp van een groep studenten, voornamelijk leerlingen uit het 5de en 6de middelbaar. In totaal nemen een 20-tal kinderen deel aan deze taalgerichte activiteiten. 

Begeleiding en vorming voor vrijwilligers

De begeleiders van Taalmaatjes ontvangen een vorming over taalstimulering van vzw De Rand en krijgen ondersteuning van het professionele team. Dit biedt niet alleen ondersteuning aan de kinderen, maar betrekt ook jongeren bij het onderwijsproces, wat een win-win situatie creëert. 

Zaventem is een gemeente met een zeer diverse bevolking, waar kinderen uit anderstalige gezinnen extra kansen nodig hebben om hun Nederlands te oefenen. Naast de taal die ze op school leren, is er behoefte aan buitenschoolse Nederlandse taalkansen, zoals die worden geboden in Taalmaatjes. Hier ligt de nadruk op praten en luisteren in kleine groepen, met actief gebruik van het Nederlands in speelse activiteiten. “Elke woensdag begint elk groepje met lezen of voorlezen, gevolgd door spelletjes of knutselactiviteiten waarbij gesprek centraal staat. Het afsluiten van de activiteit gebeurt buiten op de speeltuin, waar ze kunnen oefenen met locatie-gerelateerde termen zoals "op, onder, naast, boven, in,” vertelt taalcoach Ine Van Cauter.

Betrokkenheid van ouders  

Ouders worden ook betrokken bij het project, om het belang van interactie en spel in de thuissituatie te benadrukken. Thema-avonden voor ouders behandelen onderwerpen zoals taalrijk opvoeden, leeshulp voor kinderen, spelenderwijs leren, en taalrijke activiteiten tijdens de vakantieperiodes. 

Positieve impact op kinderen

De positieve impact van Taalmaatjes op de kinderen is merkbaar; ze voelen zich comfortabel bij de begeleiders, wat resulteert in een toegenomen zelfvertrouwen, initiatief en enthousiasme om Nederlands te spreken en deel te nemen aan activiteiten. 

2025-01-06

Scoren met G-OAL

Bij G-OAL geloven we dat elke jongere een sterke jongere is. Via Ondersteuning Alternerend Leren (OAL) versterken we jongeren binnen opleidingen die werk en school combineren. Ons doel? Hen klaarmaken om drempels naar de arbeidsmarkt te overwinnen en vol vertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan. 

 

Lees nieuwsbericht
2024-12-04

J-Oplossing, werken aan een nieuwe start

Imana is coach in het project J-Oplossing. Zij ondersteunt mensen die in detentie verblijven op allerlei levensdomeinen. De focus ligt op het vinden en behouden van een job. M. is één van haar klanten. Sinds een 8-tal maanden doorlopen ze samen een traject richting werk. 

Lees nieuwsbericht
2024-11-27

Genkse jongeren presenteren ondernemingsideeën in LABIOMISTA

Genkse jongeren presenteerden hun ondernemingsideeën in LABIOMISTA tijdens het afsluitende evenement van een inspirerend traject. Lees hoe zij hun dromen najagen!

Lees nieuwsbericht
Lees alle nieuwsberichten
Laatst gewijzigd op: 2025/01/07