Scoren met G-OAL
G-OAL staat voor Groep INTRO - Ondersteuning Alternerend Leren. Met deze projecten begeleiden we zo'n 1000 jongeren van de schoolbank richting de arbeidsmarkt. Dat doen we met groepsvorming, sollicitatietraining, meewerkdagen, stages en meer. Met trajecten op maat stomen we jongeren klaar voor hun eerste werkervaring.
Amber en Rei vertellen hoe zij de gepaste ondersteuning kregen bij Groep INTRO.
Ik was 17 jaar toen ik startte te GO! Next Level X. Ik had op dat moment geen wettig verblijf in België. In Brussel behaalde ik het certificaat keukenmedewerker. Ik mocht startten in de 3de graad hulpkok binnen leren en werken. Mijn trajectbegeleider en praktijkleerkracht maakten zich continu zorgen. Zij twijfelden of ik wel mocht werken in België. Ook vroegen ze zich af hoe ik hier overleefde zonder inkomen. Toen de politie op mijn verblijfadres een inval deed en mijn laptop van school in beslag namen, wilden zij mij niet meer laten opstarten op een nieuwe stageplaats. Ik ben blij dat ik een coach als Veerle heb gehad, die voor mij opkwam en hiervoor naar de coördinator ging. Zij bleef voor mij gaan ook al was mijn motivatie regelmatig zoek. Ik kreeg uiteindelijk via haar de kans om met een OAO te werken in de keuken van Salvatorrusthuis Hasselt. Ik kon geen kopie van mijn paspoort of een goed gedrag en zeden voorleggen, zoals daar aan iedereen gevraagd werd. Ze gaven mij wel de kans. Vorig schooljaar in mijn 7de jaar gaf ik het bijna op. Ik was dit leven zo moe. Elke dag moest ik zien te overleven en had ik kopzorgen. Plots kreeg ik het nieuws waar ik al jaren op wachtte. Ik was zo gelukkig. Eigenlijk was toen ook al besloten, dat ik mijn schooljaar niet meer zou halen, omdat ik teveel achterstand had. Ik heb echt alles gegeven. Mijn coach Veerle bleef in mij geloven en mij vooruit duwen. Op het einde van vorig schooljaar mocht ik in België wettig verblijven en behaalde ik als hulpkok mijn diploma secundair onderwijs. Rei
Ik was 17 jaar en volgde de opleiding Medewerker Kamerdienst Duaal. Ik zat nog in mijn tweede jaar van de tweede graad. Door moeilijkheden in mijn privéleven was ik lange tijd niet naar school gegaan, waardoor ik twee schooljaren achterstand had opgelopen. Ondanks alles wist ik dat ik meer in mijn mars had. In gunstige omstandigheden had ik gemakkelijk op een hoger niveau kunnen studeren.
Mijn coach in alternerend leren volgde niet alleen mijn werk, school en welzijn op, maar keek ook naar mijn wensen en toekomstperspectief. Mijn droom was om verpleegkunde te studeren. Zorgen voor anderen is mijn passie. Toch zag ik er enorm tegenop om nog twee schooljaren door te brengen in het secundair onderwijs in een richting die me minder motiveerde. Samen met mijn coach hebben we gekeken naar de mogelijkheden binnen het onderwijslandschap. Een graduaat verpleegkunde met ingangsexamen leek een optie, maar ik geloofde niet dat ik dat zou kunnen waarmaken. Het ingangsexamen voelde als een grote drempel.
Mijn coach gaf me vertrouwen, bereidde me voor en zette een netwerk rondom mij in beweging om me te versterken. En het is gelukt. Ik behaalde mijn tweede graad en studeer nu graduaat verpleegkunde aan UCLL in Hasselt. Amber