2023-03-03

Groep INTRO draagt via nieuw living lab bij aan een duurzame e-bike industrie in Vlaanderen


Elektrische fietsen zijn 20 tot 50 keer milieuvriendelijker dan elektrische wagens, met een uitstoot van 2 tot 5 gram CO2 per gereden kilometer. Zelfs als je de batterij van je fiets oplaadt met groene stroom kan er CO2-uitstoot zijn in de volledige duurzaamheidsketen, omdat fietsen geproduceerd worden in landen waar de elektriciteitsmix nog niet zo groen is. Elektrische fietsen omvatten ook heel wat zeldzame, waardevolle materialen. Wie duurzaamheid belangrijk vindt, kiest dus best voor een kwalitatieve fiets en gebruikt die zo lang mogelijk. Om stappen richting duurzaamheid te zetten, starten onderzoekscentrum Flanders Make en fietsenbouwer Åska Bike met een living lab, samen met een consortium* van innovatieve spelers in het Vlaamse e-bike landschap. 

De fietsindustrie is er tot nu toe vooral op gericht om zoveel mogelijk nieuwe fietsen te verkopen. Grote buitenlandse leveranciers van fietsonderdelen maken vaak nieuwe versies die doelbewust niet passen bij oudere versies van hun onderdelen. Daarnaast zijn goedkope elektrische fietsen ook moeilijker te herstellen, en zijn de loonkosten in onze regio hoog. Daarom is het vaak goedkoper om een nieuwe elektrische fiets te kopen dan een bestaande fiets te herstellen of te vernieuwen.

De fietsindustrie duurzamer maken is dan ook een grote uitdaging. Met dit living lab nemen we de handschoen op. Onze focus ligt daarbij op snelle elektrische fietsen of ‘speedpedelecs’.

In het living lab ‘CaDaNS’** bouwen we een ecosysteem van bedrijven dat de volledige levenscyclus van duurzame e-bikes en hun componenten ondersteunt. De producent blijft eigenaar van de fiets en we werken abonnementsformules uit waarbij de klant betaalt om altijd een goed werkende en comfortabele e-bike te hebben. Zo wordt bijvoorbeeld de tocht van en naar het werk een energiebezorger in plaats van een energievreter. Hetgeen we hieruit leren kunnen we nadien ook in andere sectoren toepassen, en die informatie delen we dan ook met de brede industrie in Vlaanderen”, licht Klaas Gadeyne, Research Architect van Flanders Make toe.

Om het volledige groeipotentieel van deze speedpedelecs als duurzaam mobiliteitsmiddel te benutten, willen we meer mensen aan het fietsen krijgen. We leggen daarbij de nadruk op woon-werkverplaatsingen, in België goed voor zo’n 50 miljoen afgelegde kilometer per jaar, waarvan maar 1% met de fiets of te voet afgelegd wordt. Met een degelijke speedpedelec wordt zo’n fietstocht ook haalbaar voor mensen die 30 à 40 kilometer van het werk wonen, en voor de échte enthousiastelingen zelfs meer”, vult Frederik Petré, Project Manager van Flanders Make aan.

Åska Bike staat al vrij ver in zijn realisatie van een duurzame speedpedelec, met een productieketen die zoveel mogelijk in Europa ligt. De batterij en het frame worden in Vlaanderen gemaakt. Alle leveranciers van de fietsonderdelen zijn geselecteerd op hun focus op duurzaamheid. De fiets is gebouwd met het oog op eenvoudig onderhoud en een lange levensduur, met mogelijkheid om hem te upgraden in plaats van hem na enkele jaren volledig te vervangen door een betere versie.

Het onderhoud van de Åska speed pedelecs zal in het project worden opgenomen door Groep INTRO, die verspreid over Vlaanderen een zestal fietsherstelplaatsen en 11 fietspunten uitbaat. “Naast herstellingen van particuliere fietsen, staan we ook in voor het onderhoud van complete (elektrische) fietsvloten voor bedrijven”, legt Dimitri Strybos, stafmedewerker sociaal-circulaire economie bij Groep INTRO, uit. “Via deelname aan het living lab willen we onderzoeken of het onderhoud en herstel van hightech speed pedelecs haalbaar is voor mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt.”

Samen met de living lab partners zullen we leren hoe je een goed businessmodel opzet, waarbij je fietsgenot in plaats van fietsen verkoopt. We voorzien onze fietsen ook van sensoren om informatie over hun gebruik te verzamelen. Zo leren we wanneer we best onderhoud inplannen en hoe we ons fietsontwerp nog duurzamer kunnen maken. Elke fiets krijgt ook een eigen digitaal paspoort waarin alle nuttige informatie over de fiets staat”, legt Filip Dehing, Directeur van Åska Bike uit.

Om het Bike-as-a-Service-concept in reële omstandigheden te testen betrekken we enkele Antwerpse bedrijven die hiermee een vlotte bereikbaarheid kunnen bieden aan hun medewerkers. Werknemers zijn steeds meer op zoek naar een gezonde work-lifebalans en beoordelen hun werkgever ook op duurzaamheid. Met een duurzame speedpedelec voor de medewerkers hebben bedrijven dus een extra troef in handen in de war for talent en om hun huidige medewerkers aan boord te houden.

* De volgende partners maken deel uit van het consortium:
Flanders Make, Åska Bike, Bebat, Bikebat, Groep
INTRO, KU Leuven, o2o Bicycle leasing, Sortbat, VITO.

** CaDaNS staat voor “Circulair, Datagedreven waardeNetwerk rondom Speed pedelecs”

VLAIO is hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. We stimuleren en ondersteunen innovatie en ondernemerschap en dragen bij aan een gunstig ondernemersklimaat. Dit doen we in samenwerking met tal van partners. VLAIO zet volop in op circulair ondernemen. Daarom kreeg dit project VLAIO steun én middelen van het NextGenerationEU fonds van de Europese commissie.

2024-03-25

Tik-Tak versus Tik-Tok

Tik-Tak versus Tik-Tok - Jong talent vinden en behouden op je werkvloer. Een vorming voor werkgevers die hun werkplek 'jongeren-proof' willen maken!

Lees nieuwsbericht
2024-02-03

Opleiding schoonmaak in de zorg 2024

We organiseren dit jaar opnieuw de opleiding Schoonmaak in de zorg in Antwerpen. Groep INTRO verzorgt de opleiding in samenwerking met het Sociaal Fonds voor Privéziekenhuizen. Deelnemers leren schoonmaken in ziekenhuizen. Schrijf je snel in voor de infosessies op 4 maart.

Lees nieuwsbericht
2023-11-14

Van de L├╝becksite naar een vast contract

Van bedelen op straat naar een vaste job en huurwoning? In een video vertellen Trandafir, Rosa, Toma en Liliana hoe ze een vaste job vonden bij maatwerkbedrijf Demival.

 

Lees nieuwsbericht
Lees alle nieuwsberichten
Laatst gewijzigd op: 2023/04/26