Schoolloopbaan

Schoolloopbaan

FIX

Fix is een groepsaanbod voor jongeren die het even moeiiijk hebben op school en bij ons tijd en ruimte krijgen om aan hun zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfbeheersing te bouwen. We geven hen de mogelijkheid om even te ontsnappen aan de druk van (voltijds) naar school gaan. We zoeken samen naar positieve ervaringen die terug goesting geven om er voor te gaan. We werken via verschillende creatieve en uitdagende werkvormen (atelier, sport, vorming, uitstap, ...).Daarnaast zijn er ook wekelijkse individuele gespreksmomenten waar jongeren stilstaan bij wat je nodig hebt om terug te keren naar school.

 

Modules rond 'Soft skills'

De ‘zachte vaardigheden’ winnen steeds meer aan belang, en terecht! Zowel op de werkvloer als op de schoolbanken zijn ze cruciaal om te ontwikkelen. Onze ervaringsgerichte vormingen zijn gericht op het versterken van sociale vaardigheden: communicatie, groepsdynamica (axenroos),  je kwaliteiten kennen, kritiek aanvaarden, eerste indruk... 
Maar ook andere thema’s als pesten, gezondheid en hygiëne, verslaving, omgang sociale media, enz. komen aan bod. We doen dit in modulair aanbod met een vaste groep en timing. 

Klastraject

Jongeren presteren op hun best als ze zich goed in hun vel voelen in de klas. Maar soms staan er zaken dit in de weg: een moeilijke relatie met de leerkracht of medeleerlingen, een pestproblematiek of een klas op stelten. Een positief en verbindend schoolklimaat is de sleutel, maar hoe begin je daar aan? Tijdens verbindende klasdagen gebruiken we observatie, proactieve cirkels, samenwerkingsopdrachten, reflectie en tal van andere methodieken om te komen tot een betere sfeer en respect in de klas. Zowel leerlingen als leerkrachten kunnen behoeften en verwachtingen uitspreken en krijgen tips en tricks om meer in verbinding te komen met elkaar. 

Leerrecht

Iedere jongere heeft het recht op leren. Als de mogelijkheden om dat op school te doen danig in het gedrang komen kan het aangewezen zijn (tijdelijk of deels) een andere leeromgeving op te zoeken. Samen met de jongere, ouders en de school verkennen we de interesses en zoeken we een partnerorganisatie (sociaal restaurant, zorgboerderijen, werkervaring in bedrijven en vzw’s, het jeugdwerk, ....) waar vrijwilligerswerk mogelijk is.Onder begeleiding laten we jongeren hun interesses, talenten en motivatie terugvinden en een positieve ervaring opdoen. Zo groeit hun weerbaarheid en zelfvertrouwen. 

Individuele begeleiding

Een klassikale- of groepssamenstelling is niet voor alle jongeren of in alle situaties de beste optie om jongeren te laten ‘leren’. Met een meer individuele benadering op maat van de jongere bereiken we ons doel. De begeleiders gaan individuele gesprekken aan, werken via leerbundels aan competenties of kiezen voor aanklampende activering van de jongeren die de weg naar school even kwijt zijn.

 

“Hier heb je geen saaie gesprekken. Hier doe je eerst iets leuk. Je hebt hier ook gesprekken, maar eerst doe je iets waardoor je daarna makkelijker over iets kan praten.”

jongere NAFT

“Je leert hier hoe je je moet gedragen, er zijn veel leuke activiteiten, er zijn lieve mensen. Er werd ook aan ons gevraagd wat we wilden doen. Dit is hier echt een toffe school, die eigenlijk niet echt een school is.”

Timea

“Het Naft project helpt zeer goed je krijg je zelfvertrouwen en meer moed voor naar school te gaan”

NAFT jongere

“We werken met OLVI Gent heel vaak met NAFT en ook heel vaak via Groep Intro. De band is ondertussen zeer sterk tussen onze beide organisaties.”

leerkracht OLVI Gent

“Een externe begeleider die op een rustige, objectieve en professionele manier advies geeft, is een absolute meerwaarde.”

leerlingbegeleider

>Forward>

Je bent als jongere of leerling niet altijd tevreden over hoe je op bepaalde zaken reageert. Je komt ook vaak in stress- of conflictsituaties terecht.Maar!...je wil hier iets aan doen. Forward is misschien wel het juiste antwoord. Forward heeft een kernperiode van drie weken. Tijdens deze intensieve begeleiding maken we je bewust van je eigen communicatiestijl en gedrag en het effect ervan op anderen en jezelf. We reiken tools aan om duurzame en positieve verandering in je omgang met anderen te bereiken. We zetten ook in op het versterken van je weerbaarheid.

Herstel

Wanneer er in een conflict grenzen overschreden zijn verlangt één of meerdere partijen een herstel. Als neutrale persoon kunnen we dit faciliteren. Aan de hand van herstelgerichte benadering worden eerst verkennende en nadien ook bemiddelingsgesprekken gevoerd. Op die manier doorbreken we de conflictcyclus, herstellen we de communicatie en houden we de kansen op kwalificatie van de jongere gaaf. Bij alle betrokken partijen moet er een vorm van bereidwilligheid zijn om in gesprek te gaan, minstens met ons als externe begeleider. De bedoeling is immers om dit herstel op een constructieve en duurzame manier aan te pakken, zodat het conflict geen voedingsbodem voor een nieuw conflict kan zijn.

 

Assertiviteitstraining 'Sterk genoeg'

Voor veel jongeren is zich weerbaar opstellen een hele zoektocht. Een evenwicht vinden tussen agressief en subassertief gedrag is niet evident. Aan de hand van de Rots&Water methodiek werkte Groep INTRO een vormingsprogramma ‘Sterk Genoeg’ uit waarbij lichamelijke oefeningen de jongeren terugzetten in hun kracht. Deze training bestaat uit minimaal 6 sessies van 1.5u. 

Schoolondersteuning

Naar aanleiding van een NAFT traject met een jongere of vanuit een nood die we opvangen doen we ook schoolondersteuning. Voor leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directies en alle ander onderwijspersoneel. Dit kan gaan over leerkrachten die stil willen staan bij het eigen functioneren naar aanleiding van een concrete case met leerling of klas. Maar ook voor scholen die een specifieke ondersteuning wensen bij de uitbouw van een bepaald themabeleid (taalbeleid, pestbeleid, ...), het installeren van een specifieke werkvorm (bv open klassenraad, inspraak/participatiemodellen), en/of het leren kennen van theoretisch/pedagogische kaders die inspelen op een verbindend schoolklimaat....we ondersteunen hen graag vanuit onze ervaring en expertise.

Praktische info

Een NAFT traject is er voor leerlingen uit het secundair onderwijs en start met een aanmelding vanuit het CLB. Na een intake en rondetafelgesprek stellen we samen doelen op en maken we afspraken. Elk traject heeft een individuele NAFT begeleider. Om de 6 weken volgt er een tussentijdse evaluatie met minstens de school, het CLB en de jongere. In deze trajecten vragen we een engagement van alle actoren rond de tafel; Samen richting groei!

Hier staat de algemene NAFT folder en hier de concretisering van het aanbod binnen Groep INTRO. Een overzicht van de NAFT aanbieders in Vlaanderen en Brussel vind je hier

Onze beloftes

  • Kwaliteit

    We vallen terug op meer dan 20jaar expertise in het werken met jongeren

  • Op maat

    We zorgen voor een traject op maat van de jongere

  • Eigenaarschap

    Elke jongere beslist mee over zijn of haar traject

  • Overleg

    Alle acties doen we in goed overleg met CLB, school, ouders...

Media

Contacteer onze verantwoordelijke

Ik heb een vraag over:

Jan
Hallo, ik ben Jan.

Jouw contactpersoon voor alle informatie omtrent schoolloopbaan.

Groep INTRO is op verschillende domeinen actief.

Bekijk ook onze andere categorieën.


Bekijk ons volledig aanbod
Laatst gewijzigd op: 2024/03/26