Ducktape versterkt

Ducktape versterkt

Klasdynamiek-t: tools voor meer verbinding in je groep

Klasdynamiek of klasdynamiet, slechts één lettertje verschil op papier maar een wereld van verschil in de praktijk. Met de ene groep gaat lesgeven en samenwerken als vanzelf. Met de andere groep lijkt de boel elk moment te kunnen ontploffen. Al snel ben je meer bezig met brandjes blussen dan met lesgeven. In deze vorming brengen we aan de hand van onze publicatie (zie verder) interessante achtergrondinformatie én bruikbare methodieken samen en geven we je super bruikbare tools om als leerkracht of begeleider te werken aan verbinding. Want die verbinding tussen jongeren onderling en met jou als begeleider…dat is dé sleutel om te komen tot een werkbare groepsdynamiek en een optimaal leef- en leerklimaat in de klas/groep.

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info

Straf genoeg?

Wanneer straf je beter en waar is belonen aan de orde? Of denken we niet in die termen en zoeken we naar: wat heeft die jongere nodig om hieruit te leren? En dit zonder het leerproces van de groep onder druk te zetten? We gaan onvermijdelijk even inzoomen op conflicthantering. Waarna we met behulp van jullie praktijkervaringen trachten te komen tot een toepasbaar 4-laden model omtrent straffen en belonen.

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info

Verbinden in gezag

Jongeren hebben een pakket aan voorwaarden nodig om tot gezonde groei en ontwikkeling te komen. Wat hebben volwassenen nodig om dit te kunnen bieden? Het gezag van opvoeders (leerkrachten, ouders, begeleiders, …) heeft de afgelopen decennia  aan kracht ingeboet.  Tijden veranderen net als onze omgang met gezag. Toch kunnen we vanuit een gezagsrelatie stelling nemen tegen probleemgedrag.

Een verbindende vorm van autoriteit levert winst op in de relatie tussen jou en de personen waar jij verantwoordelijkheid over draagt.  We zetten in op de relatie -ook bij onaanvaardbaar gedrag- én leggen de focus op een gedeelde verantwoordelijkheid.

‘Verbinden in gezag’ is geen pasklaar antwoord op alle onmacht. Het is een voorstel om het anders te proberen. En daarin niets weg te gooien wat wél werkt!

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info. 

Over de grens?

Ben je actief met jongeren of jongvolwassenen die weleens over de grens gaan? Jouw grens of die van je school, organisatie... Dan is deze vorming vast iets voor jou.
Wat doen we wanneer de grens van het toelaatbare wordt overtreden? Hoe stel je je op als professional? Hoe benader je mensen in agressie en hoe kan je het conflict neutraliseren? En hoe dragen we als team zorg voor onze collega's in zo'n situatie. We bieden onmisbare handvaten voor alle professionals die dagdagelijks in een context werken waarin de grens van het toelaatbare soms wordt overschreden.

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info. 

Cirkeltraining

Voor ons zijn proactieve cirkels een magisch medium om een verschil te maken in het leef- én leerklimaat van een klas of groep. Het geeft jongeren én begeleiders de kans om vrij te kunnen én durven spreken en hierdoor met elkaar in verbinding te gaan. Het creëert een kans om te leren spreken én te leren luisteren en zet daarmee in op een sfeer van openheid en vertrouwen.   

Cirkelen zet in op verbinding en creëert ruimte, tijd en energie. Het is een methodiek die je preventief kan inzetten, maar ook helpend kan zijn als het moeilijk loopt of wanneer er herstel nodig is. Evengoed kunnen cirkels een rol spelen in het voorbereiden van de examenperiode of de evaluatie van een les of hoofdstuk. We leggen hierbij de link naar de preventiepiramide van Johan Declerck.   

Tijdens deze vorming leren we jou wat de basisregeles en voorwaarden zijn voor een proactieve cirkel. Daarnaast kom je te weten hoe en wanneer je verschillende soorten cirkels kan inzetten in je groep, klas of school. Waar kansen voor verdieping liggen en welke valkuilen je best vermijdt. We geven ook een antwoord op allerhande ‘wat als?’ vragen. 

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info

Intervisie

We bieden een krachtige methodiek met een duidelijke structuur. Hierdoor wordt elke case afgerond met concrete voorstellen voor op de werkvloer. Hierbij helpen collega’s elkaar om beter te worden in hun dagelijkse werking.

Zelfs in tijden van digitale noden werkt onze aanpak heel erg effectief. Indien gewenst zetten we je graag op weg om zélf intervisies te modereren.

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info

“De trainers waren met hun volledige aandacht bij ons verhaal, hebben enorm goed geluisterd en ondersteuning geboden vanuit onze noden en hun expertise.”

Deelnemer 'intervisie ONLINE' - Debate Ville

“Boeiend en leerrijk. De theorie blijft hangen via de werkvormen. ”

Deelnemer Axenroos

“Op korte tijd veel werk verricht. Goede uitleg van iemand die vlot en aangenaam is om naar te luisteren. Nieuwe dingen aangeleerd + enkele tips.”

Deelnemer vorming 'Straf genoeg ONLINE' - H.Familie Sint-Niklaas

“Het was een zeer leerrijke vorming op maat van de groep met eigen voorbeelden uit de praktijk. Er kwamen goede tips aan bod en ook de theorie was zeer nuttig. Met deze achtergrond, begrijp ik meer hoe conflicten ontstaan en hoe deze aan te pakken.”

Deelnemer Over de grens

“Trage opbouw van de theorie zodat het gedurende de oefeningen beter ingebouwd is. Heel interessant en soms een eye-opener.”

Deelnemer traject 'Verbinden in gezag ONLINE' - Zeelyceum De Haan

Organisatiebegeleiding

Steeds vaker contacteren scholen, organisaties, teams, ... ons met de vraag om vanuit al deze uiterst boeiende agogische kaders en expertise een begeleidingstraject aan te gaan. Dit kan gaan over korte opleidingstrajecten van een paar dagen tot trajecten die een volledig jaar duren. We werken op maat van aanwezige dynamieken en krachten met verschillende werk-, focus- of stuurgroepen. Ook online afstemmingsmomenten of bevragingen behoren tot ons instrumentarium. 

Waarom deze trajectmatige aanpak? Enerzijds omdat de collectieve leerwinst daarin veel groter is dan een éénmalige focus. Anderzijds omdat we merken dat duurzame keuzes of veranderingen de beste kans krijgen als het hele team 'mee' is. We geloven dat we binnen een procesbenadering tot ons volle potentieel komen: rekening houden met wat leeft in organisaties en daar mee helpen gezonde betekenis aan geven. 

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info

Zeg het met een dier - Werken met de Axenroos

De sociale omgangstaal in een groep verdient zeker onze aandacht. De Axenroos geeft een eenvoudige en volledige kijk op hoe mensen zich ten opzichte van elkaar gedragen. Maar jongeren ervaren de dieren die er gebruikt worden dikwijls als te kinds. We ontwikkelden daarom een methodiek voor de Axenroos die jongeren wél aanspreekt. Jongeren krijgen er beelden en woorden om gedrag te kunnen benoemen. In deze vorming leer je hoe je er mee aan de slag kan in je klas en welke meerwaarde je eruit kan halen. De mooi vormgegeven kaartset is inbegrepen in deze vorming.

Vraag vrijblijvend een offerte of meer info. 

Klasdynamiek-t: handleiding

Klasdynamiek of klasdynamiet, slechts één lettertje verschil op papier maar een wereld van verschil in de praktijk. Met de ene groep gaat lesgeven en samenwerken als vanzelf. Met de andere groep lijkt de boel elk moment te kunnen ontploffen. Al snel ben je meer bezig met brandjes blussen dan met lesgeven. Met deze publicatie vatten we interessante achtergrondinformatie én bruikbare methodieken samen om als leerkracht te werken aan verbinding. Want die verbinding tussen leerlingen onderling en met jou als leerkracht…dat is dé sleutel om te komen tot een werkbare groepsdynamiek en een optimaal leef- en leerklimaat in de klas.

Je kan deze handleiding hier gratis bekijken. Wil je graag een versie op papier? Je kan een exemplaar bestellen voor slechts €15 + verzendingskost. 

Bestel hier

Mijn Ontplooiing

Ben je leerlingbegeleider, trajectbegeleider, individueel begeleider van jongeren?

MIJN ONTPLOOIING is een plooibare fysieke tool om met jongeren in de diepte aan de slag te gaan. Te focussen op zaken die hen bewegen. Om zo tot een beter begrip van zichzelf en hun omgeving/wereld te komen. Van daaruit kunnen ze bewustere keuzes maken en verder tot een authentieke eigen ontplooiing komen.

We verdelen deze publicatie per oplage van 20 stuks aan €3/stuk.

Bestel hier 

kaartspel 'Zeg het met een dier'

Wil je gedrag bespreekbaar maken? Wil je hiervoor de axenroos gebruiken? Dan is dit beestig origineel kaartspel iets voor jou! De axenroos van Ferdinand Cuvelier is het werkinstrument waarop deze kaarten zijn gebaseerd. In samenwerking met tekenaar Matthias Uyttendaele werden de dieren onder leiding van Groep INTRO vzw in een beestig origineel en hedendaags jasje gestoken. Doorheen dit proces van ontwerp werden jongeren actief betrokken.

Dit kaartspel bestaat uit 5 pakketten van de 10 dieren van de axenroos. Bij 4 pakketjes vind je op de achterzijde extra info omtrent het specifieke dier. Bij elk dier staat één handeling centraal. Daarnaast worden per dier telkens meerdere kenmerken toegekend. 1 pakket heeft een blanco achterzijde.

Het kaartspel bevat 2 werkvormen waar je al mee aan de slag kunt. Voor een uitgebreide handleiding en achtergrond verwijzen we naar onze interactieve vorming. Dit kaartspel kost €25. 

Bestel je kaarstpel (via de Aanstokerij)

 

Onze beloftes

  • Op maat

    Ons aanbod wordt vooraf doorgesproken en op de vraag afgestemd.

  • In de praktijk

    De Ducktape begeleiders zijn nog steeds in de praktijk aan de slag met de doelgroep.

  • Expertise 

    Meer dan 20 jaar expertise in het intensief werken met deze doelgroep.

  • Ervaring

    We gaan steeds aan de slag met cases en ervaring van de groep.

Media

Blijf op de hoogte

Schrijf u in op de nieuwsbrief

Schrijf mij nu in

Contacteer onze verantwoordelijke

Ik heb een vraag over:

Jan
Hallo, ik ben Jan.

Jouw contactpersoon voor alle informatie omtrent ducktape versterkt.

Groep INTRO is op verschillende domeinen actief.

Bekijk ook onze andere categorieën.


Bekijk ons volledig aanbod
Laatst gewijzigd op: 2024/04/12